Reizen

Kleurrijk duiken rond Corfu

Zomervakantie op Corfu – niet alleen heerlijk voor het hele gezin maar ook om te duiken, zo merkte onderwaterfotograaf Cornelis van Rijswijk. Een prima combi.

We mogen! Net op tijd is er groen licht. Nederlanders zijn weer welkom op Corfu (of Korfoe, wat je wilt). We kunnen onze kampeer- en duikplannen voor de zomervakantie weer uit de kast halen. Caravan inpakken en gaan!

We kamperen op Corfu. En de duik- en fotospullen zijn mee. Na twee dagen acclimatiseren ga ik samen met mijn zoon Brent naar duikcentrum Achilleon, dat net als onze camping in het plaatsje Paleokatrista zit. Eerst maar eens een afspraak maken voor de eerste duik! We worden erg vriendelijk en gastvrij ontvangen. Morgen kunnen we al mee. We hebben er zin in!

Duiken!
De volgende ochtend staan we lekker fris (het koelt ’s nachts af) bij het duikcentrum om de spullen op te bouwen. De briefing is nog niet klaar of onze duikboot komt aanvaren. En voor zover we nog niet in de Griekse stemming zijn, gebeurt dat nu wel – het is een prachtige houten Griekse zeilboot van tien meter lang.

Na tien minuten varen gaan we op de duiklocatie Skeloudihet water in voor de eerste duik. We worden getrakteerd op het typische leven van de Middellandse Zee met de welbekende mooie rode kleuren. Het visleven is niet uitbundig maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de prachtige rotsformaties. Toch zien we diverse schorpioenvissen, een murene en een steenslijmvis.
Het water is wel fris als gevolg van de storm van enkele dagen terug en na 47 minuten komen we toch aardig afgekoeld het water uit. Maar in de zon zijn we snel weer opgewarmd.

Lichtspel

We varen naar de tweede duikstek, drinken en eten iets en gaan het water in voor de tweede duik: een duik in een grot met de naam Ha. Het eerste stukje zwemmen we langs een wand. Dan komen we bij de ingang. Het is geen diepe grot, zo is ons in de briefing verteld – we kunnen overal  de uitgang zien. In de grot is het een schouwspel van invallend licht, werkelijk prachtig! Ook zien we enkele luipaardslakjes.

In het midden is er nog een aftakking met aan het einde een soort koepel waar we even boven water komen. Door de opening bovenin kunnen we de bomen zien. De gids geeft ons uitleg over de stalactieten in de koepel en daarna duiken we weer onder – de grot uit, terug naar de boot. Wat een prachtige duik!

Kleur

We wisselen het duiken af met een paar dagen strand, bootje varen en het eiland verkennen samen met de rest van de familie. Dan is het weer tijd voor een duikdag. ’s Nachts is de wind behoorlijk aangetrokken. Maar er wordt uitgevaren! De schipper zoekt een beschutte plaats (Monasteri) bij de rotsen op voor een duik met veel kloven en holen.

Alles is prachtig begroeid en in het licht van de lamp spatten de kleuren er vanaf. De eerste die we tegenkomen, is de bekende murene die je vaak in de Middellandse Zee ziet. Helaas! Hij kruipt weg voordat ik er een goede foto van kan maken. Niet veel later hangt er onder een rots een gaffelkabeljauw – dat is gaaf! Maar ook die is weg voordat hij op de foto staat.

Als we een stukje verder zijn, besluit ik toch nog even terug te gaan. Je weet maar nooit. Het is dan wel een begeleide duik, maar de briefing was zo duidelijk en de groep haal ik wel weer in. Ik heb geluk. De gaffekabeljauw is er weer en nu alleen ben, is hij meer op zijn gemak. Het valt niet mee om hem mooi op de foto te krijgen, hij zit onder de rots. Maar gezien de omstandigheden ben ik niet ontevreden met wat ik op het scherm zie. Met een lobster heb ik minder geluk – hij blijft zich verschuilen achter een verhoging, maar wat heeft hij mooie kleuren.

Als we de tweede duik van de dag maken op de duilocatie Donald’s Place, is de watertemperatuur aan de oppervlakte door de golven gezakt naar 16 graden. Maar eenmaal kopje onder is het zicht opnieuw erg goed en hebben we van de golven geen last meer. We komen veel schorpioenvissen tegen, prachtig van kleur. En dit keer krijg ik een kreeft wél goed op de foto! Erg leuk, want zo vaak zie je deze dieren niet in de Middellandse Zee.

Na twee mooie duiken kom ik terug op de camping en ga ik lekker bij mijn vrouw en kinderen in het zonnetje zitten om op te warmen. Met een Griekse sandwich met fèta. Lekker!

Favoriet

Wat een schitterende duiken! Op duikdag drie – het water aan de oppervlakte is weer een heerlijke 20 graden – worden de kleurrijke wanden en holen bij Colovri afgewisseld door scholen met kleine vis, kokerwormen en zeesterren. In de beschutte delen van de wand zitten muilbroedende kardinaalbaarzen. Bij sommige  ontdek ik ook eieren! Hier wil ik nog wel een paar duiken maken want deze plek kan de concurrentie met bijvoorbeeld L’Estartit makkelijk aan.

Als de chocoladecroissants op zijn, maken we de tweede duik. We komen ogen te kort! Er is een mooie rechtopstaande inham in de rots waar we op ongeveer 22 meter in gaan om langs de wand een opstijging naar 15 meter te maken. Via rotsen en plateaus zwemmen we terug richting de boot. Iedereen zwemt er langs, ik ben de enige die de grote octopus tussen de rotsen ziet. Op mijn gemak maak ik er een paar foto’s van.

Meer dan alleen duiken

We doen meer dan alleen duiken – het is immers ook de vakantie van de rest van het gezin. En daar is Paleokatrista een geweldige plek voor. We verkennen de noordkant met Canal d’Amour en gaan naar de hoogste berg, de Pantokrator (906 meter hoog) – we kunnen er met de auto komen en lopen de laatste 40 meter naar de top. We rijden rond door de kleine dorpjes en zien wel wat er op ons pad komt. Corfu Stad, het paleis van Sissi, het Viacherna-klooster, er is veel te ontdekken.
Maar net zo lekker is het op het strand, waar een kano, sup en waterfiets echt niet alleen leuk zijn voor de kinderen.

Lucky day!

Als ik me om 10 uur bij de duikschool meld, krijg ik meteen te horen dat het een ’lucky day‘ is. De wind staat gunstig en er zijn weinig golven – we kunnen naar The Bottle, een duikstek waar vanwege het weer niet al te vaak gedoken kan worden. De stek heeft zijn naam te danken aan de  ingang van een grot met daarachter een grote ruimte in de vorm van een fles. De duik begint goed met een lobster en ik geniet ook hier van de kleurige wanden met hun mooie vormen. Aan leven geen gebrek:  lipvissen, muilbroedende kardinaalbaarzen, een octopus.

Voor de tweede duik van de dag dalen we bij Colovri af naar 25 meter. Ik houd de computer goed in de gaten want de eerste duik was al naar 30 meter, ik wil niet in deco komen. Er is ons verteld om ook de open zee in de gaten te houden – daar zwemmen nog wel eens barracuda’s. Vandaag niet!
Mijn buddy wijst me nog op een mooie heremietkreeft op de wand –  altijd een mooi onderwerp om te fotograferen. Een mooie afsluiter van deze duikvakantie.

Beschermde status

We hebben mooie duiken gemaakt, maar het valt op dat je hier bijvoorbeeld geen grote baarzen ziet. De reden? Ze worden gevangen. Jammer genoeg is dit deel van de Middellandse Zee niet beschermd. De eigenaresse van de duikschool vertelt me dat ze al jaren bezig zijn om de beschermde status te realiseren, maar er zit nog weinig schot in.

Zo komt er aan onze drie weken vakantie op Corfu veel te snel een einde. Samengevat is het een schitterend eiland voor de hele familie. De ‘hoek’ waar wij zaten, is zonder twijfel de mooiste kant van het eiland is. Ten minste dat vind ik!

De duikschool

Duikschool Achilleon staat aan een schitterende baai bij het Akrotiri Beach Resort. Ze hebben drie boten. Als Cornelis er is, zijn er twee in de vaart: een Zodiac en een houten boot van 10 meter. Er wordt elke dag voor twee duiken uitgevaren – meeting time is 10 uur, vertrek om 11 uur en rond 15 uur ben je weer terug. De meeste duikstekken liggen op 10 tot 15 minuten varen. De duikschool is helemaal ingericht op recreatieve duikers en je kunt er alleen lucht vullen. www.diving-corfu.com

Coronaproof

Bij de duikschool is het goed geregeld. Ze hebben de nodige maatregelen genomen om de kans op besmetting met het coronavirus zo veel mogelijk te beperken. Er staat bijvoorbeeld na elke duik een aparte spoelbak met desinfectiemiddel klaar om de ademautomaten te spoelen.

De reis en accommodatie

Cornelis en zijn gezin gaan met de auto en caravan richting Corfu. Via Duitsland en Zwitserland rijden ze richting de Italiaanse havenstad Ancona. Na de Zwitserse Gotthardtunnel gaan de pootjes van de caravan naar beneden voor een overnachting. De volgende dag rijden ze door en na een nacht op de camping bij Ancona stappen ze om 18 uur op de boot naar Igouminista op het Griekse vasteland, waar ze 16 uur later aankomen. Dan nog een uurtje met de veerboot naar Corfu vervolgens rijden ze in nog geen half uur naar de camping in Paleokatrista.

Natuurlijk! Als je geen zin hebt om te rijden, kun je ook het vliegtuig naar Corfu nemen. Huur dan wel een auto want dan kun je het eiland verkennen.  Geen zin om te kamperen? Aan accommodatie geen gebrek – van luxe resorts tot leuke appartementen en gezellige pensionnetjes.